Veilig joggen doe je zo!

Joggen biedt je heel wat vrijheid: je doet het wanneer je wil én je geniet van de natuur en de buitenlucht. Beginneling of geoefend loper, met wat gezond verstand en enkele voorzorgen kan je een blessure of agressie vermijden. Deze tips helpen je op weg om veilig te joggen!

1. Zorg voor een degelijke uitrusting

De juiste kledij

  • Investeer in een paar degelijke loopschoenen. Train niet met je dagdagelijkse sneakers of versleten loopschoenen. Neem ze wel mee als je op zoek gaat naar een nieuw paar. In de winkel kijkt men waar je schoenen zijn afgesleten en raadt men een model aan dat past bij je loopstijl en de vorm van je voet.
  • Tip: laat de binnenkant van je schoenen altijd goed drogen na het joggen.
  • Draag felle kleuren zodat je gezien wordt.
  • Kleed je niet te warm. Zodra je bent opgewarmd, krijg je door je lichaamswarmte immers de indruk dat het 15 tot 20 graden warmer is. Draag wel een lange legging (beter mocht je vallen) in plaats van een short.

Handige gadgets

  • Zorg voor een led-armband, kledij met reflecterende stroken, lichtgevende schoenclips op de achterkant van je schoenen ...
  • Koop een hardloopriem waarin je je sleutels, identiteitskaart, smartphone … kunt opbergen.

Must haves onderweg

  • Identiteitskaart
  • Smartphone
  • Een fluitje (binnen handbereik, bijvoorbeeld rond je hals) zodat je hulp kunt inroepen indien nodig.

Drink eerst water, de rest komt later

  • Neem water mee: je vochtbalans op peil houden tijdens het lopen is erg belangrijk (goed hydrateren is de beste manier om spierpijn te vermijden). Als beginneling volstaat water. Pas na 30 minuten of zelfs een uur lopen zijn energiedrankjes nodig.

2. Wees voorzichtig

Hou je van joggen in de stad? Of eerder in de natuur? Neem alleszins deze voorzorgen.

Respecteer de wegcode
De wet beschouwt joggers als voetgangers. Dat betekent dat je de regels voor ‘zwakke’ weggebruikers moet respecteren. Een ongeval vermijden doe je door de verkeersregels na te leven, zowel in de stad als op het platteland.

  • Stop voor het rode licht en loop ter plaatse terwijl je wacht.
  • Gebruik zebrapaden om over te steken.
  • Deel het voetpad met de andere weggebruikers.
  • Wees extra voorzichtig als je motorrijtuigen nadert, bij kruispunten en oversteekplaatsen voor voetgangers en loop niet met je rug naar het verkeer. Ongevallen zijn zeldzaam maar kunnen ernstige gevolgen hebben.

De omgeving en de eventuele gevaren

  • Kijk niet naar je voeten, smartphone of stappenteller tijdens het lopen. Kijk rondom je en luister naar je omgeving: een wagen, een hond of eventueel een aanvaller.
  • Luister je naar muziek tijdens het lopen? Draag maar één oortje en laat je andere oor vrij zodat je de omgevingsgeluiden hoort. Luisteren naar de natuur is vaak veel rustgevender dan lopen met de laatste hit in je oren.
  • Wijk af van je routine: wissel je parcours en het tijdstip van je trainingen af zodat niemand kan voorspellen waar en wanneer je gaat lopen. Routine vermijden zorgt er ook voor dat je gemotiveerd blijft en het minder snel beu wordt.

Vertrouw op je instinct!
Je instinct laat je zelden in de steek: als een plaats of persoon je een vreemd gevoel geeft, vermijd die dan!

  • Loop nooit alleen (zeker niet ’s avonds) maar met twee of in groep: sommige websites brengen joggers samen via communities.
  • Tip: wees op alles voorbereid: een stortbui, kramp of flauwte. Neem een beetje geld mee. Zo kan je bij een probleem altijd thuis geraken met het openbaar vervoer of met een taxi.
  • Leer hoe je jezelf kunt verdedigen. Volg een cursus zelfverdediging en leer de juiste reflexen aan mocht iemand je aanvallen.

3. Laatste tips

  • Breng een familielid of vriend op de hoogte
  • Laat iemand weten waar je gaat lopen en hoe lang je ongeveer zal wegblijven.
  • Er bestaan ook runningapps die je kunt downloaden op je smartphone. Die werken meestal met een gps: je positie is gekend en je contacten kunnen je volgen.

Eet licht

  • Het is af te raden om zwaar te eten voor je gaat lopen.
  • Sommige voedingswaren kan je beter vermijden, denk bijvoorbeeld aan melk (verteert moeilijk).
  • Warm eerst op
  • Neem de tijd om goed op te warmen om verrekkingen en verstuikingen te vermijden.
  • Begin niet onmiddellijk hard te lopen en bouw rustig op.